Sosyal-Duygusal Öğrenmenin Akademik Performansa Yarar Sağlayan 5 Yönü
Sosyal-duygusal öğrenme, bağlantı kurmayı ve empati yapmayı kullanarak pozitif ve yapıcı ilişkileri sürdürmektir. Sosyal-duygusal öğrenmenin çok önemli olduğu hayatın birçok alanı vardır ve okul da onlardan biridir. Ancak, okulların öğrencinin her yöndeki gelişiminde olduğu gibi akademik sonuçlara da değer vermesi gerektiği zamanlarında sosyal-duygusal öğrenmenin yeri nedir?
Sosyal-duygusal öğrenmenin öğrencinin performansı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğu bilinmektedir. Sosyal-duygusal öğrenmenin öğrencinin gelişimine katkı sağladığı alanlar arasında akademik, takım çalışması, empati, sosyal etkileşim, dikkat düzeyleri, stres ve davranışsal problemler sayılabilir. Sorun şu ki, sosyal-duygusal öğrenme bunu nasıl başarmaktadır?
Hadi biraz daha derine dalalım ve sosyal-duygusal öğrenmenin neden öğrenci performansı ve refahı için bu kadar güçlü bir yaklaşım olduğunu görelim. Neden gittikçe daha fazla sayıda okulun sosyal-duygusal öğrenmenin uygulamalarını yaptığını ve kendi öğrencilerinizin de bunun özelliklerinden nasıl yararlanabileceğini göreceğiz.
Sosyal-Duygusal Öğrenmenin Öğrencilerimize Faydaları
Öyleyse sosyal-duygusal öğrenme nedir ve neyi içerir? CASEL (Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning) sosyal-duygusal öğrenmeyi şöyle tanımlar:
“… Çocukların ve yetişkinlerin, duyguları anlamak ve yönetmek, pozitif hedefler koymak ve elde etmek, başkaları için empati göstermek ve hissetmek, pozitif ilişkiler kurmak ve sorumlu kararlar almak için gerekli olan bilgi, tutum ve becerileri edinme ve etkili bir şekilde uygulama süreci. .”
Sosyal-duygusal öğrenmenin 5 ana yönüne odaklanılmaktadır:
Öz farkındalık
Öz yönetim
Sosyal farkındalık
İlişki becerileri
Sorumlu kararlar verme
Öyleyse sosyal-duygusal öğrenme nedir ve neyi içerir? CASEL (Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning) sosyal-duygusal öğrenmeyi şöyle tanımlar:
“… Çocukların ve yetişkinlerin, duyguları anlamak ve yönetmek, pozitif hedefler koymak ve elde etmek, başkaları için empati göstermek ve hissetmek, pozitif ilişkiler kurmak ve sorumlu kararlar almak için gerekli olan bilgi, tutum ve becerileri edinme ve etkili bir şekilde uygulama süreci. .”
Sosyal-duygusal öğrenmenin 5 ana yönüne odaklanılmaktadır:
Öz farkındalık
Öz yönetim
Sosyal farkındalık
İlişki becerileri
Sorumlu kararlar verme
Artık sosyal-duygusal öğrenme hakkında bir anlayışa sahip olduğumuza göre, sosyal-duygusal öğrenmenin öğrencilerimizin okuldaki performansına nasıl fayda sağladığını keşfedelim.
Öz farkındalık:
Kişisel farkındalığa sahip olmak, etkinlikleri öğrenmenin çeşitli şekillerde öncüsü olabilir. Örneğin, içsel değerlendirme niteliği, öğrencilerin biçimlendirici geri bildirimleri yapıcı bir şekilde yorumlamasına ve daha sonra bunları en yüksek avantajı sağlayacak şekilde kullanmasına yardımcı olabilir. Bu şekilde, yavaş yavaş öğrenimlerine sahip çıkmaya yönelirler.
Sosyal-duygusal öğrenmenin bu yönünün akademik başarıya ulaşmasının bir başka katkısı, öğrencinin yaşam boyu öğrenmeye devam etme isteğini teşvik etmesidir. Buna ek olarak, bilgi arama ve kullanma gibi alışkanlıklar geliştirmeyi teşvik eden bir problem çözme yaklaşımı benimsenmesine yardımcı olmaktadır. Sosyal-duygusal öğrenmede öz-farkındalık aynı zamanda, daha yüksek akademik sonuçlara katkıda bulunan eleştirel, analitik ve yaratıcı düşüncenin gelişimini de içerebilir.
Kişisel farkındalığa sahip olmak, etkinlikleri öğrenmenin çeşitli şekillerde öncüsü olabilir. Örneğin, içsel değerlendirme niteliği, öğrencilerin biçimlendirici geri bildirimleri yapıcı bir şekilde yorumlamasına ve daha sonra bunları en yüksek avantajı sağlayacak şekilde kullanmasına yardımcı olabilir. Bu şekilde, yavaş yavaş öğrenimlerine sahip çıkmaya yönelirler.
Sosyal-duygusal öğrenmenin bu yönünün akademik başarıya ulaşmasının bir başka katkısı, öğrencinin yaşam boyu öğrenmeye devam etme isteğini teşvik etmesidir. Buna ek olarak, bilgi arama ve kullanma gibi alışkanlıklar geliştirmeyi teşvik eden bir problem çözme yaklaşımı benimsenmesine yardımcı olmaktadır. Sosyal-duygusal öğrenmede öz-farkındalık aynı zamanda, daha yüksek akademik sonuçlara katkıda bulunan eleştirel, analitik ve yaratıcı düşüncenin gelişimini de içerebilir.
Öz yönetim
Okul yıllarında düzenli olarak öz-yönetim taktiklerini kullanmaya zorlayan iş yükleri ve zorluklarla karşı karşıya kalınmaktadır. Öğrenime uygulandığı şekliyle özyönetim, verimlilik/organizasyon becerileri, kişisel ağ oluşturma ve bazıları için esnek düşünme gibi şeyleri içerebilir. Ayrıca, hesap verebilirliği öğrenmek de yüksek derecede bir öz yönetim gerektirir. Öğrenciler hem kendi başlarına hem de akranlarıyla projeleri planlama, gözden geçirme, yürütme ve değerlendirmekten sorumlu hale gelirler. Değerlendirme ve bilgi alma becerileri, öğrenmede kişisel ve akran değerlendirmeleri için de geçerli olabilir.
Ödevlerin öğrencilerimiz için de ağır olabileceğine dair bir soru işareti yoktur ve özyönetim de bunu idare etmede kilit rol oynar. İş yükü stresi yönetme yeteneğinin artırılması, kalite ve zaman yönetimi konusunda endişeleri azaltır. Daha net kafalar daha iyi odaklanma ve konsantrasyon anlamına gelir ve böylece daha iyi öğrenme gerçekleşir. Sonuç olarak, stres yönetimi uygulamak, daha önce bahsettiğimiz örgütsel becerilerin geliştirilmesine de yardımcı olabilir.
Okul yıllarında düzenli olarak öz-yönetim taktiklerini kullanmaya zorlayan iş yükleri ve zorluklarla karşı karşıya kalınmaktadır. Öğrenime uygulandığı şekliyle özyönetim, verimlilik/organizasyon becerileri, kişisel ağ oluşturma ve bazıları için esnek düşünme gibi şeyleri içerebilir. Ayrıca, hesap verebilirliği öğrenmek de yüksek derecede bir öz yönetim gerektirir. Öğrenciler hem kendi başlarına hem de akranlarıyla projeleri planlama, gözden geçirme, yürütme ve değerlendirmekten sorumlu hale gelirler. Değerlendirme ve bilgi alma becerileri, öğrenmede kişisel ve akran değerlendirmeleri için de geçerli olabilir.
Ödevlerin öğrencilerimiz için de ağır olabileceğine dair bir soru işareti yoktur ve özyönetim de bunu idare etmede kilit rol oynar. İş yükü stresi yönetme yeteneğinin artırılması, kalite ve zaman yönetimi konusunda endişeleri azaltır. Daha net kafalar daha iyi odaklanma ve konsantrasyon anlamına gelir ve böylece daha iyi öğrenme gerçekleşir. Sonuç olarak, stres yönetimi uygulamak, daha önce bahsettiğimiz örgütsel becerilerin geliştirilmesine de yardımcı olabilir.
Sosyal Farkındalık
Transforming Education (Eğitimi Dönüştürme) sosyal farkındalığı şu şekilde tanımlar:
“Sosyal farkındalık, farklı kökenden ve kültürlerden olanların bakış açılarından bakabilme, onlarla empati kurma, tutum ve davranışlar için sosyal ve etik normları anlama ve aile, okul ve topluluk kaynaklarını ve desteklerini tanıma yeteneğidir.”
Sosyal farkındalık sergilendiğinde, hem bireyin kendisinde hem de başkalarında profesyonellik, doğru iletişim ve kişisel sorumluluk özellikleri teşvik edilir. Bu, akranlarla empati kurarken duyguları yönetmeyi öğrenmekle ilgilidir. Başkalarını anlamaya çalışan bireyler kendilerini de daha iyi anlayabilmektedirler.
Sosyal-duygusal öğrenmenin bu önemli unsuru, proaktif ve eğlenceli sınıf ortamlarının korunmasına doğrudan katkıda bulunur. İlginçtir ki, ideal küresel dijital vatandaşı tanımlamanın da bir parçasıdır.
Transforming Education (Eğitimi Dönüştürme) sosyal farkındalığı şu şekilde tanımlar:
“Sosyal farkındalık, farklı kökenden ve kültürlerden olanların bakış açılarından bakabilme, onlarla empati kurma, tutum ve davranışlar için sosyal ve etik normları anlama ve aile, okul ve topluluk kaynaklarını ve desteklerini tanıma yeteneğidir.”
Sosyal farkındalık sergilendiğinde, hem bireyin kendisinde hem de başkalarında profesyonellik, doğru iletişim ve kişisel sorumluluk özellikleri teşvik edilir. Bu, akranlarla empati kurarken duyguları yönetmeyi öğrenmekle ilgilidir. Başkalarını anlamaya çalışan bireyler kendilerini de daha iyi anlayabilmektedirler.
Sosyal-duygusal öğrenmenin bu önemli unsuru, proaktif ve eğlenceli sınıf ortamlarının korunmasına doğrudan katkıda bulunur. İlginçtir ki, ideal küresel dijital vatandaşı tanımlamanın da bir parçasıdır.
İlişki becerileri
Öğrencilerin hem öğretmenlerle hem de sınıf arkadaşlarıyla kurdukları bağlantılar, okuldaki performanslarını büyük ölçüde etkileyebilir. Sevmedikleri veya ilginç bulmadıkları insanlarla çok fazla uğraşmayacaklardır. Öte yandan, etraflarındakilerden bir yabancılaşma hissederlerse, öğrenmedeki verimleri de zarar görebilir. Öğrenciler, sınıflarının kendilerini güvende hissedebilecekleri yerler olduğunu hissetmeye ihtiyaç duyarlar. Öğrencilerin kabul edilebilecekleri ortamlar oluşturulmalı ve kişisel yolculuklarında onları zenginleştiren ve destekleyen yollarla etkileşimde bulunmaları ve gelişmeleri için özgürlük sağlanmalıdır.
Anlamlı ilişki kurma, öğrencilerin kendilerini biçimlendirdikleri yıllar boyunca kaliteli etkileşimler sürdürmelerini sağlar. Hem personel hem de öğrencilerden gelen destek sistemi sayesinde, herkes ortak öğrenme hedeflerine ulaşmada yararlar ve üstünlükler elde eder.
Öğrencilerin hem öğretmenlerle hem de sınıf arkadaşlarıyla kurdukları bağlantılar, okuldaki performanslarını büyük ölçüde etkileyebilir. Sevmedikleri veya ilginç bulmadıkları insanlarla çok fazla uğraşmayacaklardır. Öte yandan, etraflarındakilerden bir yabancılaşma hissederlerse, öğrenmedeki verimleri de zarar görebilir. Öğrenciler, sınıflarının kendilerini güvende hissedebilecekleri yerler olduğunu hissetmeye ihtiyaç duyarlar. Öğrencilerin kabul edilebilecekleri ortamlar oluşturulmalı ve kişisel yolculuklarında onları zenginleştiren ve destekleyen yollarla etkileşimde bulunmaları ve gelişmeleri için özgürlük sağlanmalıdır.
Anlamlı ilişki kurma, öğrencilerin kendilerini biçimlendirdikleri yıllar boyunca kaliteli etkileşimler sürdürmelerini sağlar. Hem personel hem de öğrencilerden gelen destek sistemi sayesinde, herkes ortak öğrenme hedeflerine ulaşmada yararlar ve üstünlükler elde eder.
Sorumlu karar verme
Bahsedilen sorumlu karar verme sistemi etik, kişisel tutumlar, sosyal normlar ve derin eleştirel düşünceyi dikkate alır. Karar verme gelecekteki yenilikçi öğrenmenin akıcılığı için temel bir unsurdur. Büyük kararlar vermenin sırrı, önce sorunu veya görevi tam olarak anlayabilmek ve sonra uygun arka plan çalışmasını yapmaktır. Bu tür beceriler, öğrencilere öğrenimlerinin önemli bir bölümünde verimli ve sonuç odaklı görev zorluklarıyla mücadele etmeyi sağlar.
Bahsedilen sorumlu karar verme sistemi etik, kişisel tutumlar, sosyal normlar ve derin eleştirel düşünceyi dikkate alır. Karar verme gelecekteki yenilikçi öğrenmenin akıcılığı için temel bir unsurdur. Büyük kararlar vermenin sırrı, önce sorunu veya görevi tam olarak anlayabilmek ve sonra uygun arka plan çalışmasını yapmaktır. Bu tür beceriler, öğrencilere öğrenimlerinin önemli bir bölümünde verimli ve sonuç odaklı görev zorluklarıyla mücadele etmeyi sağlar.
Lee Watanabe-Crockett'in yazısından özetlenmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder