Bilgi akıcılığı öğrenciler için ödüllendirici araştırmalara nasıl yol açar?
Aşağıdaki alıntılar, sorgulayıcı öğrenme ve bilgi akıcılığının gücü ile ilgili olarak Geleceğe Odaklı Öğrenme) isimli kitaptan yapılmıştır.
Bilgi Akıcılığı; temel bilgiyi çıkarmak, anlamını ve önemini algılamak ve gerçek dünyadaki görevleri yerine getirmek için kullanmak amacıyla bilgiyi bilinçli ve sezgisel olarak tüm form ve formatlarda yorumlama yeteneğine sahip olmaktır. Mevcut olandan anlamlı bilgileri çıkarabilmek ve daha sonra bunları yapıcı olarak kullanmakla ilgilidir. Bilgi Akıcılığı sürecinin beş farklı aşaması vardır:
Soru sorma: Mümkün olan en alakalı ve yararlı verileri elde etmek için anlamlı ve maksatlı sorular sorun. Soru sorma, çözülmekte olan problemin tamamen anlaşılmasını, etraflarında soru oluşturan anahtar sözcüklerin tanımlanmasını, beyin fırtınasını, yanal düşünmeyi, derinlemesine dinlemeyi, akıllıca bakmayı, eleştirel konuşmayı, kişisel bilgi ve deneyimi paylaşmayı içerir.
Bilgiye erişim: Birçok geleneksel ve dijital kaynaktan araştırma odağının arka planı hakkında yeterli miktarda bilgi edinin. Bu, bu bilgilerin nerede olduğunu ve onu bulmak için hangi becerilerin gerekli olduğunu belirlemeyi, arama stratejilerine öncelik verilmesini; ilgili veriler için tüm kaynakların gözden geçirilmesini-taranmasını-araştırılmasını, filtrelemeyi, akıllı notlar almayı, veri aramak için soru sorma aşamasını uygulamaya devam etmeyi içerir.
Analiz: İçeriği uygunluk ve güvenilirlik açısından analiz edin, doğrulayın ve mümkün olan en verimli uygulama için hepsini uygun şekilde düzenleyin. Bu aşama toplanan verilerin düzenlenmesi-güvenirlik çalışması-özetlenmesi, meşru ve güvenilmez kaynaklar arasında ilişki olup olmadığına dair verilerin kontrol edilmesi, gerçeğin düşünceden ayırt edilmesi, tüm bilgilerin geçerlik değerlendirmesi; anlam, fikir ve önyargıya dayalı inceleme yapılması ile ilgilidir.
Uygulama: Bilgiyi, araştırmayı yürütmek için asıl amacınız çerçevesinde kullanın. Öğrencilerimiz için bu genellikle bir deneme, rapor, sunum, deney veya multimedya projesi anlamına gelebilecek bir tür ürün yaratmayı içerir. Sadece bir tartışmaya katılarak veya başka bir bakış açısına karşı bir tartışma oluşturarak bile uygulanabilir.
Değerlendirme: Uygulamanın etkinliğini değerlendirin ve araştırmanın amacının gerçekten yerine getirilip getirilmediğini belirleyin. Araştırma sürecinin en önemli aşaması budur. Burada, topladığımız ve eleştirel bir şekilde yansıttığımız süreçler ve bilgiler hakkında sorular soruyoruz. Neyin öğrenildiğini ve neyin öğrenilmediğini, neyin işe yaradığını, neyin işe yaramadığını ve bir sonraki sefer süreç ve ürünün nasıl daha iyi hale getirilebileceğini değerlendiririz. Değerlendirme, bu yansımalar üzerinde hareket etmek, yeni öğrenmeyi içselleştirmek ve potansiyel olarak deneyimlerimizi diğer durumlara ve koşullara aktarmak için kesin bir plan yapmayı da içerecektir.
Tamamen mümkün ve kabul edilebilir olsa da, yukarıda açıklanan 5 aşamanın bilgi edinmek ve kullanmak için doğrusal bir yol olarak izlenmesine gerek yoktur. Herhangi bir dersin araştırma bileşenine girerken, öğrenciler Bilgi Akıcılığının her aşamasını, yeni bakış açıları kazandıkça önceki aşamaları gözden geçirerek, döngüsel bir süreçte kullanabilirler. Oluşturdukları şey, öğretmenler ve öğrenciler arasında ortak bir dil ve erken öğrenmeden yaşlılığa kadar devam eden bir dildir.
Lee Watanabe-Crockett'in yazısından özetlenmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder